Leren van het verleden, is moeilijker dan we denken

21milestones japan

Leren van het verleden, is moeilijker dan we denken

Ik werd aangetrokken door de het volgende beeld bij Tegenlicht. Nader onderzoek leidde tot deze foto, referentie: originele artikel daily mail: “mijlpaal, kennis delen”

Weet u wat u ziet?

Ik wist het niet.

Het is een mijlpaal, de steen is een advies aan de toekomst: “bouw geen huizen voorbij dit punt.”

De oudste stenen dateren van 600 jaar geleden. Dit is waardevolle informatie in een land dat per generatie een Tsunami meemaakt, die zorgt voor duizenden doden. Toch blijkt iedere generatie eigenwijs genoeg om deze kennis te negeren. Met als gevolg dat er een kerncentrale kan verrijzen, op een van de gevaarlijkste plekken op aarde.

Vanuit veranderkundig perspectief is dit interessant. Hoe is het mogelijk dat wijze raad uit het verleden niet gebruikt wordt? En fouten daarmee repeterent gemaakt worden. Hoe kunnen we in uw organisatie een systeem bouwen dat een tsunami voorkomt (Wat leren we van Imtech, Ahold, BAM, RABO Bank en vele anderen)
Ieder bedrijf kent ze wel de regels, procedures en checklists om ervoor te zorgen dat medewerkers veilig werken, de klant centraal stellen, afspraken nakomen etc.

Maar is dit niet hetzelfde als de mijlpaal die we op de foto zien? Ga niet over deze grens, want dat kan leiden tot enorme problemen in de toekomst!

Het probleem is, dat de verleidingen en korte termijn voordelen van overschrijdend gedrag, groter zijn. Als je zelf niet de pijn ervaren hebt, dan zijn het slechts de verhalen van oude mensen.

Willen we mensen dus daadwerkelijk de juiste keuzen laten maken, moeten we met andere oplossingen komen. Tegenover opportunisme, vertegenwoordigd door ondernemerschap moeten we het collectieve geheugen plaatsen, vertegenwoordigd door goed (risico) management. En flexibel leiderschap, dat zorgt voor verbinding. (flexibiliteit organiseren)
Hiermee ontstaat een drieluik dat positieve energie genereerd.

Leren en ontwikkelen van collectieve kennis kan bijdragen aan meer waardering voor dit drieluik. Zorg dat in een programma alle drie de kennis thema’s: ontdekken, ervaren, en begrijpen aan bod komen. Zorg dat er balans ontstaat, waarin iedereen is betrokken bij het resultaat. Dan kan iedereen er volledig voor gaan.

Ik hoor u denken: “Dit is natuurlijk leuk bedacht, maar breng dit maar eens in de praktijk!” Inderdaad, dit is steeds weer een enorme uitdaging om de juiste passende oplossing te vinden. Geen situatie, geen organisatie is hetzelfde. Juist dat maakt ons werk voor mij zo leuk!

Tags:, , ,